Rendang Ayam tanpa Kerisik dari SDTKC

by - September 17, 2016



1st time buat rendang tanpa kerisik ni. Itupun cari kat resepi Google. Baru aku tahu yang rendang tanpa kerisik ni berasal dari Kelantan. Memandangkan 1st time cuba, tak tau apa rasa, sehinggalah ia siap dihidang dan aku sendiri merasanya. Nak dijadikan cerita, rezeki langkah kanan orang tua datang rumah dan diorang merasa. Absolutely dapat pujian.. hihi tak taulah samada puji amik hati atau ape, sebab diorang makan nasi bertambah. hihi.. (sedap lah kot) sebab aku pun rasa aku masak sedap kihkih.


Ni resepinya cara aku masak rendang, (rendang ni lagi di perangat dan dipanaskan sampai kering atas dapur, lagi sedap nak makan yer dak?)



BAHAN-BAHAN

1 ekor ayam (lebih kurang 1½ kg)
15 biji bawang merah kecik atau 5 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
15 biji cili api
2 helai daun kunyit diracik cam bunga rampai.(samada untuk hiasan atau nak masukkan sekali dalam adunan)
4 helai daun limau purut
3 batang serai
2 kotak santan segera (ini je yang aku dapat cari)
garam
sedikit gula
2 keping asam keeping.


Penyediaan :

Potong ayam ikut nak brapa bahagian pun. Kisar semua bahan tumis kecuali serai, daun limau purut dan daun kunyit. Tumis sampai garing. Masukkan serai yang telah diketuk-ketukBila dah naik minyak dan nampak tumisan tadi kekuningan baru masukkan ayam. Gaul sampai sebati dengan rempah. Masak guna api sederhana sehingga ayam tu kecut. Kemudian masukkan santan, daun limau purut, garam sedikit gula dan asam keping. Masak lagi sehingga kuah sebati dan pekat membaluti ayam. Samada nak rending tu Nampak berkuah atau kering sedikit boleh di adjust masa atas api dapur tadi ok.






Rasa dah puas hati dan cukup rasa semuanya boleh lah angkat dan hidang. (^^)V Senang bukan.

You May Also Like

0 Comments

Blog Disclaimer

This is a personal blog. Any views or opinions represented in this blog are personal and belong solely to the blog owner and do not represent those of people, institutions or organizations that the owner may or may not be associated with in professional or personal capacity, unless explicitly stated. All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.