Bubur nasi di masak bersama carrot dan kurma untuk Azriel

by - September 30, 2013

Percubaan pertama puree buah nampaknya berjaya. Kali ini aku upgrade kan lagi meal untuk Azriel.

Bahan2 untuk bubur adalah

Segengam beras perang (yg dibasuh bersih, keringkan dan goreng didlm kuali tanpa minyak) sehingga kekuningan.

Sebatang lobak merah.
3 biji kurma
1.5 liter air tapis. (Air kosong).

Cara2nya seperti

Masukkan beras yang siap dikisar didalam periuk dan masukkan semua bahan2 tadi. Dan masukkan air. Masukkan dulu setengah liter yer. Bukan apa nak elakkan dari air nasi melimpah ruah bila ia mendidih nt. Bila air nampak dahnak kering masukkan lagi air hingga nampak atau cuba test beras dah betul2 masak atau tak.

Bila kesemuannya telah sebati dan masak sepenuhnya bolehlah korang nak blend atau lenyek guna penapis. Cara aku sangat lah praktikal dan sedikit leceh tapi puas hati. Aku akan lenyek bubur nasi yang dah siap tadi guna penapis. Yer! Guna penapid dan korang tengok lah hasilnya sangat puas hati sebab hasil lenyekkan tadi menampakkan tekstur bubur yang sangat halus. Cam nestum yer. Dan memudahkan perut bayi kita nak proses.

Alhamdullilah Azriel suka makan masakkan mummy dia. Syukur. Semoga dia membesar dengan sihat dan dijauhi segala penyakit dan perkara buruk amin..

Bubur tengah mendidih


Setelah dilenyek Inilah hasilnya..


You May Also Like

0 Comments

Blog Disclaimer

This is a personal blog. Any views or opinions represented in this blog are personal and belong solely to the blog owner and do not represent those of people, institutions or organizations that the owner may or may not be associated with in professional or personal capacity, unless explicitly stated. All content provided on this blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site. The owner will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.