Posts

Showing posts from May, 2020

Penyediaan Hidangan Sihat di Hari Raya : Oleh: Rushda Adiba Ismail (Dietitian, KPJ Damansara Specialist Hospital)

Image
Perayaan Hari Raya Aidilfitri tahun 2020 mungkin agak berbeza dari segi kemeriahan dan suasana memandangkan kita dalam fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Semua aktiviti sosial dan kemasyarakatan yang biasa dilakukan perlu dihentikan bagi mencegah wabak COVID-19 merebak. Rushda Adiba Ismail (Dietitian, KPJ Damansara Specialist Hospital) Fasa PKP ini sebenarnya membuka peluang rakyat Malaysia untuk cuba memasak dan menyediakan makanan sendiri di rumah. Bagi Hari Raya ini, mungkin sudah ramai sedang merancang juadah Hari Raya yang boleh dimasak memandangkan kita semua tidak dapat pulang ke kampung. Antara panduan penyediaan hidangan sihat di Hari Raya ialah: Gunakan daging yang dibuang lemak dan ayam yang telah dibuang kulit. Gunakan susu rendah lemak Kurangkan gula, minyak dan lemak dalam penyediaan biskut raya dan kek. Kurangkan penggunaan pewarna tiruan dalam kuih-muih, kek dan puding. Gunakan ramuan tinggi serat untuk membuat biskut dan kuih raya seperti tepung bijirin penuh, oat

YOODO KEEPS MALAYSIA CONNECTED AND ENTERTAINED THROUGHOUT MCO

Image
In the current era of the digital world, we always want to be connected digitally to entertainment space, social media space; and the gaming world. Even nowadays, the proliferation of online business has changed our life from normal and traditional offline purchase to online purchases just at your fingertip. Without these last-mile technologies provided by telcos, it will make our life dull and less meaningful especially during Mandatory Control Order (MCO) whereby we need to stay at home due to Covid-19 pandemic. Here in the latest edition of my blog, I would like to introduce to you, Yoodo - Malaysia’s first truly customizable and 100% digital mobile service that will always be the best friend  of Malaysian in keeping them connected and entertained throughout the lengthy Movement Control Order (MCO) period.  Yoodo is an MVNO and a unit under Celcom, that offers budget customizable telco offerings to all telco users. As a best friend of Malaysian,  Yoodo has recen

GUARDIAN MALAYSIA LANCAR SIRI THERMAL EKSKLUSIF TOKIDOKI YANG UNIK Nikmati hidangan dengan koleksi bekas tahan panas dan sejuk Guardian tokidoki!

Image
Berikutan kejayaan Siri Kembara hasil kolaborasi dengan tokidoki, jenama gaya hidup antarabangsa yang terkenal dan ikonik pada Oktober lalu, Guardian Malaysia hari ini melancarkan promosi terbaru Siri Thermal Eksklusif tokidoki. Anna Ng, Pengarah Pemasaran Runcit, Guardian Malaysia dan Singapura berkata; “Kami sangat teruja untuk melancarkan promosi belian dengan belian untuk para pelanggan kami dan berdasarkan respon yang diterima daripada pelanggan untuk promosi siri kembara Guardian tokidoki yang lalu, kami percaya kolaborasi terbaru ini bakal mendapat sambutan yang lebih hangat. “Seperti yang anda ketahui, tokidoki adalah sebuah jenama yang telah mencapai tahap pengikut yang luar biasa dengan karakter-karakternya yang berwarna-warni, menarik, menonjol dan karya seni ini direka dan dihasilkan sendiri oleh pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif, Simone Legno.” “Promosi ini, yang juga berlangsung sempena bulan Ramadan yang mulia, bertujuan unt

PASTI JIMAT DENGAN MB BERBALOI PUASA PROMOTION

Image
Dah masuk Bulan Ramdhan mestilah akan ramailah berkongsi menu masakan untuk dijadikan juadah berbuka, bertepatan pula dengan tempoh berkurung ni (MCO). So lagi giat lah masing-masing mereka juadah bagi menaikkan selera Ketika menjamu ahli keluarga kan. Tapi Bayangkan lah apa bila tempoh (MCO) telah dilanjutkan dan semestinya korang akan kehabisan idea nak masa kapa. Yela hari-hari masak tak berhenti, semua resepi dah explore. Jadi tak mustahil kalau dah kehabisan idea untuk masak kan. Jadinya mesti lah para mak-mak terutamanya akan mengadu dah penat, letih, atau taka da idea nak masak. Mengadu pulak kat si suami dengan harapan dapat belas kasihan. Hihihi.. Tentu saja ia menjadi topik untuk di kira-kira kerana jika di minta oleh mak-mak yang mereka tak larat masak dan nak makan masakan luar tentu sahaja suami aku garu dahi. Mahal lah, xcukup lah, Nak-nak musim (MCO) ni semua kena jimat.  Hurm.. malas nak dalih, haritu I ternampak satu campaign